Mooie tijden
Het chinese teken voor crisis betekent eveneens kans. Hoewel de media ons anders doen geloven, leven we in een mooie tijd, een tijd van kansen en groei.
Dit is ook precies wat ik op dit moment ervaar bij veel MKB-ers. Waar de media vol staat van crisis, winstwaarschuwingen, aandeelkoersen die kelderen, geven veel MKB-ondernemers, die ik spreek, aan dat het tijd is om te laten zien wat ondernemen is. En wat zij waard zijn.
Natuurlijk zijn deze ondernemers ook bezig met kostenbesparingen en soms lastige keuzes. Het is niet makkelijk om medewerkers te ontslaan waarmee je al jaren werkt, zijn gezin kent en weet wat de impact is van deze beslissing. Dit kost energie en in veel gevallen slapenloze nachten. Maar ook dat is ondernemen, en dat beseffen ze terdegen.
Tegelijkertijd zijn ze heel alert en scherp naar de toekomst. Er komt weer focus: waar ben ik als bedrijf nu echt goed in, hoe willen we dat uitbouwen, wie zit daar op te wachten en wat kunnen we nu doen om dat te realiseren. Doordat veel bedrijven even niet meer worden geleefd door de waan van de dag (opdrachten en klanten) hebben ze tijd voor deze herpositionering, en velen waren daar echt aan toe. Dit leidt ook in veel gevallen tot mooie innovaties. Veel MKB-ondernemers zijn innovatiever dan ooit.
Uiteraard zijn er in het MKB ook bedrijfsketens die het enorm zwaar hebben, denk aan de auto- en trailermarkt, maar ook de werving- en selectiebranche. Aan de andere kant zijn er nog veel meer sectoren en ketens, waarin de MKB-ers het, ook in deze tijd, nog heel goed doen. En ik zie al weer heel wat MKB-ers al weer terug zijn in de zwarte cijfers.
Het is tijd voor visie, focus en lef!
Tags: focus, innovatie, mkb, Sociale innovatie, Syntens, versnelling, visie