Durf te vragen
Hoezo, durf te vragen? Maar dat durven we toch best? We vragen van alles: geld, aandacht, tijd, … Waarom dan ‘durf te vragen’ ?
Nou, dat heb ik gisteren voor het eerst live mogen ervaren. Ik had er al veel over gehoord en het concept is simpel en krachtig. In samenwerking met collega’s uit andere regio’s hebben wij donderdag 24 september gelijktijdig drie Durftevragen-sessies voor ondernemers gehouden in Rotterdam, Enschede en Arnhem. De ondernemers werden uitgedaagd om de belangrijkste vraag waar ze op dit moment mee worstelen zo concreet mogelijk in de groep te leggen. De andere deelnemers in de groep (andere ondernemers, Syntens-collega’s en de begeleider van Durftevragen) mochten eerst helpen om de vraag zo concreet mogelijk te maken. Vervolgens gaven zij concrete tips en adviezen, die voor de vraaginbrenger direct opvolgbaar zijn.
Eén van de deelnemers vroeg bijvoorbeeld: “ hoe kan ik het imago van de verzekeringsbranche positief veranderen?” De andere deelnemers kwamen direct met tips als: bel X (inclusief telefoonnummer), neem eens contact op met Y (inclusief email), ga eens kijken op www……., maar ook: organiseer een congres over dit onderwerp en nodig de grote verzekeraars uit, begin een Ning-groep, stel je vraag via twitter, bedenk een nieuwe naam voor je nieuwe rol in de verzekeringsmarkt, begin een blog over je eigen verbazingwekkende ervaringen. Tijdens het werken aan zijn vraag had één van de collega’s de vraag ook op twitter geplaatst, gemerkt met #durftevragen. Ook via twitter kwamen er vanuit de andere Durftevragen-sessies, maar ook van andere op het net, reacties en ideeën.
De ondernemer had aan het eind meer dan 30 tips en ideeën, waarmee hij direct dezelfde avond al aan de slag kon. Hij sprak aan het eind van de bijeenkomst ook zijn oprechte verbazing uit over de openheid, concreetheid en verrassende ideeën die hij had gekregen. Die was hij nog nooit zo ervaren.
Het was prachtig om te zien hoeveel contacten en kennis een handjevol mensen heeft, als je ze een concrete vraag stelt. Ik kan iedereen aanraden om een keer deel te nemen aan een Durftevragen-sessie en het zelf te ervaren. Bedenker en uitvoerder van dit concept Nils Roemen doet dit vanuit een bijzonder mooi, maar ook krachtig concept: waardenbepaling achteraf. Als je achteraf vindt dat het je wat op heeft geleverd, betaal je hem wat het je waard is.
Nils heeft inmiddels ook anderen opgeleid om Durftevragen-sessies te kunnen doen. In mijn beleving een open, eerlijke en oprechte aanpak die snel tot de juiste kern komt: vanuit kracht met elkaar in verbinding tot goede oplossingen komen. Wij gaan het zeker nog eens organiseren voor ondernemers.
Nils, top! Bedankt!
Tags: durftevragen, focus, mkb, slimmer ondernemen, Syntens
Hoi Caroline, Ik heb een dag later in Nijmegen ook meegedaan met Durftevragen en het is inderdaad erg inspirerend. Ik kan het iedereen die twijfelt over zijn activiteiten of die even geen inspiratie meer heeft voor zijn of haar business deze workshop van harte aanbevelen. De truc van zo’n middag is om onbekende mensen met een frisse blik met jou mee te laten denken en daar vloeien vaak verrassende ideeen uit voort.