Waarde en winst
Vandaag een mooie discussie gehad over waarde en winst. Zijn er bedrijven die winst maken belangrijker vinden dan het leveren van toegevoegde waarde? Hebben dat soort bedrijven nog bestaansrecht in deze tijd van transparantie en openheid? De toegankelijkheid en kennisuitwisseling op het internet maken dat wij als consu-mensen steeds beter doorkrijgen waarvoor wij willen betalen, en waarvoor niet. Ik geloof dat het steeds minder mogelijk zal blijken om winst te maken zonder waarde toe te voegen.
Het omgekeerde is eveneens niet mogelijk. Ondernemers die hun toegevoegde waarde belangrijker maken, dan het maken van winst is geen lang leven beschoren, is mijn ervaring. Dit zie ik regelmatig gebeuren bij mensen met een hele hoge sociale drijfveer, die hun talenten (vaak als zelfstandige profesional) volledig inzetten om anderen te helpen zonder daarvoor een waardige prijs te vragen. Het gevolg is over het algemeen dat deze mensen op enig moment moeten stoppen met hun onderneming, omdat het economisch niet uit kan.
In mijn beleving vraagt het nieuwe ondernemen een gezond spanningsveld tussen waardenvol werken en winst maken: waarde en winst in een goed balans. Het spanningsveld zorgt voor continue beweging en hervinden van de balans als gevolg van ontwikkelingen in de buitenwereld. Dit houdt bedrijven, en mensen in bedrijven, flexibel en alert. En dat is nodig in een tijd waarin de ontwikkelingen steeds sneller gaan en de pieken en dalen in de economie heftiger lijken te worden.
Ik werk al veel jaren voor het MKB en kom toch maar weinig ondernemers tegen die het puur voor het geld doen. Ondernemers hebben liefde voor hun vak of product en zijn trots op wat ze presteren. Soms zijn ze in de loop van de jaren wel een stuk van deze motivatie en focus op waardenvol werken kwijt geraakt. In veel gevallen doordat zij, als gevolg van groei en ontwikkeling, taken en rollen op zich hebben genomen die buiten hun eigen kracht en motivatie liggen. Daardoor is de balans tussen winst en waarde doorgeschoten naar focus op de financiële prestaties, controle en administratieve zekerheid.
Maar ook voor ondernemers geldt dat de motivatie van binnen uit komt. Winst is noodzakelijk om te kunnen groeien en voortbestaan. Maar winst is niet belangrijker dan de visie en waarde die het bedrijf wil creëren. Ondernemers ondernemen omdat zij kansen zien in de markt waar zij als ondernemer iets kunnen toevoegen, en dat maken zij te gelde. Als de balans dus is doorgeschoten naar geld, controle en structuur is het goed om weer eens met elkaar te kijken naar de waardenkant: wat willen wij bijdragen aan onze omgeving, wie willen wij daarin zijn en hoe willen wij herkend worden?
Kortom: waarde en winst in goede balans!
En vergeet niet om op 12 november naar de MKB Krachtcentrale te komen.
Tags: mkb, slimmer ondernemen, Syntens, waardenvol ondernemen
Helemaal mee eens.
Het is ook voor mij telkens weer zoeken naar een gezonde balans tussen kennis overdragen uit (maatschappelijke) betrokkenheid en uit economisch voortbestaan.
Als professional is het zo makkelijk om je kennis te delen, dat je wel eens vergeet dat het om waardevolle kennis gaat, dat in jaren is opgebouwd en dus een economische waarde vertegenwoordigt.
Toch is de tijd voorbij dat je je kennis voor jezelf kunt en moet houden. Kennis is niet meer exclusief. Waar het werkelijke verschil tussen ondernemers zit is de wijze van denken en doen. Je wil om iets voor een klant te betekenen (toevoegen), je toewijding voor je vak waardoor je een goed advies voorrang geeft op de verkoop van je product of dienst.
Nou ja, er valt nog zoveel meer over te zeggen. Even hierbij laten.
Voor mij plaatst deze het altijd goed in perspectief:
Winst als doelstelling voor organisaties is als zuurstof als doelstelling voor mensen. Je hebt het nodig om te kunnen leven, maar het is onzinnig om te zeggen dat je leeft om te ademen.