Natuurlijk leren

Filed in nieuwe tijd by on 6 maart 2010 0 Comments

Gisteren een bijzondere ontmoeting met een mooie mens op een indrukwekkende plek. Ik mocht kennis maken met Maaike van Mourik van de Vallei (dank je wel, Eliane). Een basisschool voor Natuurlijk leren in Renkum. Mijn eerste indruk was, zoals denk ik bij de meesten die daar binnenkomen: is dit een school??????

Ik krijg een rondleiding door Maaike. De school beslaat een aantal verschillende ruimtes, waar kinderen in en uit lopen. Een ruimte met een podium en een hele toneelopstelling inclusief licht en geluid. De stroboscoop staat aan en er zijn een paar kinderen aan het verstoppertje spelen. Een ruimte met een gezellige leeftafel en daarachter een keukentje waar het een drukte van belang is. Op een verhoging zijn een aantal kinderen bezig achter de computer. In de volgende ruimte is een meisje bezig met origami. In de stilteruimte zijn twee kinderen onder begeleiding bezig met een werkje, maar ik kan niet zien wat ze doen. Op het buitenterrein staan verschillende bouwsels en er is een jongen bezig die een hut wil gaan bouwen. De eerste indruk: geen klaslokalen, geen structuur, maar wel erg gezellig.

Vervolgens gaan wij in gesprek en vertelt Maaike dat dit ook precies haar probleem is. Veel mensen die horen van deze school hebben het gevoel dat het vooral ongestructureerd en gezellig is, maar vragen zich af of dit wel een goede leeromgeving voor hun kinderen is. Maar schijn bedriegt. Hoewel het rommelig en ongestructureerd lijkt, zit er heel veel structuur in de school. De basisstructuur van de school zijn de 15 leerlijnen die kinderen moeten doorlopen om klaar te zijn voor de middelbare school. Maaike heeft speciaal voor haar school een leerlingvolgsysteem ontwikkeld, waarmee kinderen, hun ouders en de onderwijzers de ontwikkeling van het kind op alle leerlijnen kan volgen. Kinderen kunnen zelf zien of zij op bepaalde onderdelen voorlopen of achterblijven op leeftijdsgenoten. Elk kind heeft een eigen mentor met wie zij hun voortgang regelmatig bespreken. Het systeem is via internet toegankelijk en dus ook voor ouders ten alle tijden te volgen. Dit zou ik ook wel willen! Dit is ook de reden waarom de schoolinspectie deze school ook gewoon heeft goedgekeurd als publieke school en er dus ook gewoon schoolbudget is van de overheid voor de 38 leerlingen. Verder zijn er een heleboel regels, die de leerlingen samen met de onderwijzers maken om het leefbaar te houden.

En hoe zit het met de aansluiting naar de middelbare school, wil ik weten. Er zijn inmiddels een aantal kinderen doorgestroomd naar de middelbare school, allemaal naar de Havo en het VWO. Kinderen mogen deelnemen aan de Cito van groep 8, om daarmee de overgang naar de middelbare school te vereenvoudigen, maar het hoeft niet.

Tijdens het gesprek komen er twee kinderen binnen (ik schat een jaar of 7-8) die graag naar de bloemenwinkel willen gaan om plantjes en zaadjes te gaan kopen. Ze willen, omdat het mooi weer is, een tuintje beginnen. Alle kinderen hebben een klein eigen budget dat zij mogen besteden aan zaken die zij denken nodig te hebben, als het maar voor school is. Ze vragen of daar geld voor is, en Maaike zegt dat ze maar in hun eigen schriftje moeten kijken of zij nog persoonlijk budget hebben. Zo niet dan moeten ze maar een plan bedenken om het te regelen.
Vervolgens vertelt Maaike dat zij zo ook hun toneelruimte hebben ingericht. Een aantal kinderen wilden graag een podium en apparatuur om op te treden. Maaike wist dat de gemeente hiervoor wel een budget had en zei tegen de kinderen dat ze dat konden aanvragen. De kinderen hebben zelf dat budget aangevraagd, gekregen en vervolgens uitgegeven aan een mooi theater. Wat heb je daar al niet voor vaardigheden voor nodig?

Deze kinderen leren naast de vereiste 15 leerlijnen vooral ook samenwerken, plannen maken, discussiëren en realiseren. Allemaal ondernemers in de dop, lijkt mij. En niet echt vreemd, want veel van de ouders die hun kinderen op deze school brengen zijn zelf ook ondernemer. Een echte school voor de ondernemers en ondernemende werknemers van morgen!

Ik wou dat ik weer kind was, dan ging ik lekker naar de Vallei!

Tags: , , ,

Comments (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. eliane schreef:

    Hai Caroline,
    Wat leuk dat je over ons gesprek hebt geschreven. Maaike is inderdaad een zeer inspirerende vrouw met een missie. Voor mij als moeder en zelfstandige vormt deze manier van leren voor mijn jongste zoon een uitstekende basis voor de rest van zijn leven. Hij leert hier zoveel meer dan op een reguliere basisschool.
    Hartelijke groet,
    Eliane

  2. Harriet Kollen schreef:

    Hoi Caroline,

    Mooie impressie over onderwijs-anders.
    Ik werk als coach en onderwijsadviseur ook op scholen waar leren zich precies op de andere kant van het spectrum bevindt. Deze leerkrachten zou ik graag een kijkje in de keuken van deze school willen laten nemen om te zien dat het ook anders kan.
    Mijn motto is: onderwijs is niet het vullen van lege vaten maar het ontsteken van een vuur.
    Je eigen leider zijn , jong leren ondernemen en creatief denken dat is wat de nieuwe generatie nodig heeft!
    Daar zijn mensen met levens-lef voor nodig!
    Mensen als Maaike en mensen al jij die hierover schrijven!

    Harriet Kollen

  3. Denkbeeldenstorm schreef:

    Een mooi verhaal, waarin ik vooral proef dat hier een aantal (natuurlijke) beginselen worden rechtgezet waarin onze maatschappij (cultuur) doorgeschoten is. Denk bijv. aan regelgeving.
    http://www.flickr.com/photos/guigui/2539338711
    Deze school lijkt me daarom beter in balans:
    Structuur bieden om creativiteit te ontplooien.
    Vrijheid geven om verantwoordelijkheid te leren nemen.
    Ik ga er graag binnenkort een kijke nemen om me verder te laten inspireren voor http://www.eentweetien.nl

  4. remenixano schreef:

    ooo wat zou ik graag een dergelijke school in westfriesland ( noordholland )hebben , wat zou dat mijn kind goed doen , ik sta helemaal achter het sudburry valley concept zo heerlijk zo mooi , heerlijke balans , ik gun dat alle kinderen

Geef een reactie