Twitteren, wat moet je er mee?

Filed in nieuwe tijd, slimmer werken by on 14 april 2010 0 Comments

Vanochtend bij de bakker kreeg ik de vraag weer: “Twitter jij? Wat moet je daar mee?” De betreffende persoon is ondernemer en zag wel de voordelen van LinkedIn, maar Twitter????? En dan vertel ik maar niet dat ik ook aan FourSquare doe …..

Mijn ervaringen met Twitter

Een uurtje later zal ik lekker met een kop koffie thuis op de bank (mijn mamadag) even op Twitter te neuzen. Op dat moment voel ik mij verbonden met een collega die naar Milaan vertrekt met creatieve ondernemers, even succes en plezier wensen. Ben ik even verbonden met een collega die wel erg hard aan het hollen is: ik bied hem een remparachute aan. Maar hij geeft aan hem niet direct nodig te hebben. Ik weet nu dat hij het nog steeds aan kan. “Goed te weten.” Ik zie dat een ondernemer haar eerst aanmelding voor haar nieuwe training Prezi binnen heeft. “Fijn voor haar. Ik geniet even mee.” Ik zie de conversatie tussen twee ondernemers uit één van mijn leren-van-elkaar-kringen over de essentie en focus van hun onderneming. ‘Mooi, ze houden elkaar scherp.” In een paar minuten weet ik weer een heleboel over wat er bij mijn collega’s, belangrijke relaties en andere interessante mensen speelt. Soms heel inspirerend, soms heel handig, soms gewoon een lekker gevoel van verbondenheid.

Wat zet je op Twitter?
Alles wat in mijn beleving interessant is voor anderen in maximaal 140 karakters. Dat kunnen persoonlijke dingen zijn, waarvan ik het fijn vind als mijn vrienden het weten. Als voorbeeld, afgelopen weekend ben ik het hele weekend druk geweest met het verplaatsen van een oude boom. Dat wat fysiek vermoeiend, maar ook mentaal een uitdaging. Ik was er nog niet zeker van of het zou lukken. Via de Twitter kwamen er suggesties, aanbiedingen om te helpen en ervaringen. Heerlijk.
Maar het meeste Twitter ik informatie waarvan ik denk dat anderen hier ook iets mee kunnen: een indrukwekkend filmpje, een goed boek, een interessant detail, een eigen ervaring die het waard is om te delen.

Geld verdienen met Twitter
Leuk ter inspiratie, denk je misschien. Zeker. Maar kun je er ook geld mee verdienen? Zeker wel. Afgelopen jaar heb ik een aantal ondernemers, die last hadden van de crisis, gestimuleerd om te gaan Twitteren. In eerste instantie om het gewoon eens te proberen, tijd was even geen issue. En eigenlijk alle ondernemers die het zijn gaan doen hebben er uiteindelijk ook gewoon business uit weten de halen. Eén van de ondernemers heeft het lef gehad om eerlijk aan te geven hoe moeilijk het op dat moment in haar business was en dat zij op zoek was naar nieuwe klussen. Met de open vraag wie haar zou kunnen helpen. Hoewel er een paar mensen waren die negatief reageerde op haar bericht kwamen er over het algemeen veel positieve reacties en ook al heel snel werk. Een ander mooi voorbeeld vind ik ook ‘Durftevragen’. Naast het concept van Nils Roemen waarbij je IRL (in real life) je vraag stelt en anderen met antwoorden, netwerken en suggesties komen. Is er ook een levendig handel in vragen op Twitter. Met de hashtag (#) #durftevragen stellen mensen allerlei vragen van “wie kent er een goede DotNet-specialist” tot “Welke HR beleidspunten dragen bij aan het realiseren van de medewerker haar ambitie?” of “Ben trouwens op zoek naar een leuk baantje voor in de zomer 🙂 iets met audio ^^ iemand een idee?”. En natuurlijk zitten er ook onzin vragen bij, maar mijn eigen ervaring is: als je een serieuze vraag stelt, krijg je binnen de kortste keren een heel aantal goede antwoorden en suggesties terug.

Aan de slag
Wil jij meer weten over wat jij er mee kunt? Ga het dan gewoon eens proberen. Het aanmaken van een account op www.twitter.com kost je een paar minuten. En daarna kost het zo veel of zo weinig tijd als je zelf wilt. Ik kies er soms voor om een dag wel een half uur te Twitteren, maar ik heb ook veel dagen dat ik helemaal niets doe, of alleen aan het eind van de dag even de belangrijkste Tweets bekijk. Jij kunt alleen zelf ontdekken wat het voor jou kan betekenen. Door het te gaan uitproberen.
Ben je ondernemer en wil je ook weten wat je er zakelijk mee kunt? Kom dan op 28 april naar het landelijke event van Syntens “Groeien met Sociale Netwerken” en hoor hoe andere ondernemers het doen, laat je helpen om het zelf te proberen en laat je inspireren door echte Social Media kanjers (Nalden, Mister Harden). Het event vindt plaats op 10 locaties door heel Nederland.

Tags: , , , ,

Geef een reactie