Creative industry goes Shanghai
Afgelopen week zijn we met zo’n 50 creatieve ondernemers naar de Metropool Shanghai afgereisd. Het hoofdprogramma bestond uit het bezoeken van de World Expo, het bijwonen van de opening van het Dutch Culture Centre (DCC), een Creative Hotspot Tour en de Dutch Creative Day in het Nederlandse Paviljoen. Daarnaast hadden mijn collega Chris en ik geïnventariseerd wat de verschillende Arnhemse ondernemers wilde halen in Shanghai. Dat varieerde van gewoon eens China ervaren tot het bezoeken van productiesites en het netwerken met mensen in Shanghai, zoals mijn lieve vriendinnetje Mariska, bij de Benelux Chamber of Commerce (BenCham) in Shanghai.
Helaas bleek de opening van het DCC besloten, dus we kregen Willem en Maxima niet te zien. Het bezoeken van de World Expo was een prachtige ervaring, ondanks dat het innovatieve gehalte ervan wat tegenviel. Veel landen paviljoens waren een lust voor het oog, maar conceptueel en qua vernieuwing was het niet zo veel. Des al niet te min, was het zeer de moeite waard om er minimaal twee dagen aan te spenderen. En dan heb je nog maar een klein deel gezien. Het Nederlandse paviljoen, was een soort thuis komen. Onze Happy Street met kleine witte huisjes waar je lekker naar binnen mag gluren, gevuld met een grote diversiteit aan Nederlandse ontwerpen en technologie. Van Nijntje tot de Nuna5 en van delfsblauw tot de Floating Rock van Wim T. Schippers. En dit alles met de geur van kroketten en poffertjes, en het geluid van een heus carillon. Een klein stukje Nederland in Shanghai.
Met name de Creative Hotspot Tour onder leiding van de, in Shanghai wonende, Nederlandse architect Gerald Russelman was zeer de moeite waard. Daar werd goed zichtbaar hoe de overheid ruimte voor creativiteit kan faciliteren. Door vooral te zorgen voor basisvoorzieningen en het geven van veel vrijheid, of terwijl: weinig regels. Voor Gerald was dit ook zeker één van de belangrijkste redenen om uit Nederland te vertrekken en zich in Shanghai te vestigen. Voor een uitgebreider reisverslag van de verschillende dagen zie: www.syntens.nl/shanghai en www.arnhem-direct.nl/werken/.
Als creatieveling aan de slag in Shanghai is niet eenvoudig, zo vertelde Gerald ons ook, maar er liggen grote kansen. De chinezen zijn creatief als het gaat om manieren om te imiteren en produceren, maar missen de creativiteit om zelf te scheppen. Originaliteit en eigenheid zijn nog lastig. En zoals de consul in Shanghai op maandag tijdens de opening van het DCC aangaf, China heeft behoefte aan 3 zaken uit Nederland: agro/foodkennis, handelskennis en innovatie/creativiteit.
Maar misschien wel de belangrijkste reden om als creatieveling Shanghai te gaan ontdekken is de geweldige energie in de stad. Deze stad bruist!
En voor wie het zelf wil gaan proberen nog een paar kleine tips:
- Denk vooraf goed na wat je wilt halen, wanneer is de trip geslaagd?
- Leg vooraf vast contacten en maak afspraken voor je vertrekt, zo kun je je tijd effectief gebruiken
- Zorg dat je de namen belangrijke plekken waar je heen wilt laat vertalen in Chinese tekens (de taxichauffeurs kunnen over het algemeen ons Arabische schrift niet lezen)
- Laat ook je visitekaartje in Chinese tekens omzetten.
Shanghai, ík kom graag terug!
Tags: china, creatieve industrie, creativiteit, innovatie, mkb, Syntens