Rode aap: blijven of gaan?!

Filed in nieuwe tijd by on 5 juni 2010 0 Comments

Red Monkey Innovation Management

In de metafoor van Jeff Staas, ‘mijn organisatie is een oerwoud’, begeven zich Red Monkeys. Dit zijn apen die aan de rand van het oerwoud (de organisatie) in contact komen met bijvoorbeeld rode krabben op het strand grenzend aan het oerwoud. Door de invloed van deze rode krabben, verandert de aap zijn kleur. Deze rode apen staan voor de mensen in een organisatie die innoveren en vernieuwen. Deze mensen passen niet zo goed in de organisatie en moet je dus ook niet midden in het oerwoud brengen. Daar worden ze afgeslacht door de traditioneel bruine apen, die willen dat alles in het oerwoud bij het oude blijft. Toch heeft het oerwoud rode apen nodig, voor als er bijvoorbeeld een ziekte uitbreekt, of hongersnood. Zij zorgen voor de mutaties die nodig zijn bij veranderende omstandigheden. En vergroten daarmee de overlevingskans van de kolonie.

Mijn Red Monkey-schap

Nu ben ik zelf zo’n Red Monkey. Ik hou van vernieuwing, ben nieuwsgierig naar de wereld om ons heen, af en toe een beetje ondeugend en probeer mij aan te passen om zo het belang van onze organisatie, zeg maar: haar werkelijke toegevoegde waarde, zo slim mogelijk te realiseren. Nu leven wij op dit moment in een sterk veranderende omgeving, denk maar aan het financieel-economische systeem, de politiek, het klimaat en demografische ontwikkelingen. Roerige tijden die zijn invloed ook op onze organisatie niet missen. Reden voor ons MT om het voortouw te nemen in een herpositionering. Het is tijd om duidelijk te kiezen waar onze werkelijke toegevoegde waarde ligt en daar met elkaar de schouders onder te zetten.

In het oerwoud

Afgelopen week hadden wij in dat kader een ouderwetse heisessie met alle mensen uit onze regio, met als doel het scherp krijgen van onze toegevoegde waarde en het vertalen daarvan naar ons concrete werk: hoe kunnen wij deze toegevoegde waarden dan slim realiseren?
En wat schetst mijn verbazing, zowel het proces, als de voorstellen van veel van mijn collega’s, zijn een herhaling van onze positionering van 10 jaar geleden. Een grotendeels topdown proces onder het mom van “dat hoort een MT toch te doen, wat hebben ze anders voor toegevoegde waarde”, aldus de externe die ons begeleidde (deze laatste vraag vind ik overigens een hele interessante, maar daar was geen tijd voor). En volgens velen alleen nog activiteiten die we 10 jaar geleden al belangrijk vonden: technologische innovatie stimuleren, en vooral niet te veel bezig met nieuwe zaken als spiritualiteit, social media en ondernemerschap.

Ben ik nog wel een Red Monkey?

Al 10 jaar vecht ik in onze organisatie om de onderwerpen rond Sociale Innovatie hoog op de agenda te krijgen, omdat ik weet, zie, geloof en voel dat daar de sleutel ligt om de huidige roerige tijden het hoofd te bieden en zelfs economisch sterker uit de strijd te komen. Maar hoe lang wil ik nog strijden? Soms ben ik het zo moe om altijd maar weer de barricades op te gaan. Soms word ik zelfs cynisch. Ben ik nog wel een Red Monkey of word ik langzaam aan een oude zeur?

Great work

Het is voor mij tijd om een essentiële keuze te maken vanuit de vraag: Waar is mij eigen toegevoegde waarde het grootste: aan de rand van een traditioneel opererende organisatie (als Red Monkey) of als zelfstandig ondernemer op zoek naar plekken waar ik kan helpen bouwen en minder hoef te vechten?

Mooi filmpje over Great Work, met dank aan Dorothé Vos.

“Als je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen” (Richard Bandler, NLP)
Dit geldt zowel voor mij, als voor Syntens!

Tags: , , , , , ,

Comments (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Peter Hoeve schreef:

    Dag Caroline,
    Een openhartig en herkenbaar verhaal.

    Wat ik me afvraag is of je nu eerder moe wordt van de strijd op je eigen barricaden (*lijkt me niet*) of van de teleurstellende traagheid van (de ietwat vervreemde bestuurders van) grotere organisaties?

    Zet je je energie wel optimaal in? Kan altijd beter, maar lijkt me niet de kern …

    Laat je je dan toch weer verrassen door de totaal andere focus (en daarmee emoties) die bestuurders soms als waarde-vol op tafel durven te leggen …?

    Besides: ook rode apen moeten slapen als ze moe zijn. Dus die vermoeidheid maakt je niet minder een rode aap … En ook lijkt het me niet dat het rode aap gehalte van mensen een jojo effect heeft zoals hun gewicht.

    Je bent een rode aap of je bent het niet. Of je nu intrapreneur bent of entrepreneur. En het voordeel van zo rood boven het maaiveld uitsteken is wel dat je andere rode apen al van verre kunt herkennen. Dat compenseert weer een beetje je kwetsbaarheid naar de bruine apen om je heen …

    In verbondenheid,
    Peter

  2. Raymond Witvoet schreef:

    Bewuste en sterke keuzes maken is volgens mij het moeilijkste wat er is. Het filmpje maakt dat mooi duidelijk. Als innovatie advies organisatie zou Syntens moeten beseffen hoe belangrijk de rode apen zijn…..

  3. Martine schreef:

    Caroline,
    jouw verhaal is zo herkenbaar.
    Ik voel me ook zo moe…om steeds opnieuw…en steeds opnieuw hetzelfde of gelijkaardige gesprekken aan te gaan, discussies te voeren,…

    En voorlopig doe ik het even rustig aan, oude plannen, het zij zo… niet willen zien wat er rondom ons gebeurd, het zij zo…

    De rode aap gaat een beetje rusten, afstand nemen en kijken of er interessantere oorden zijn, waar ik energie kan geven en krijgen.

    Succes met je keuzes

Geef een reactie