Nederland Samenwerkland!
Het innovatiebeleid in Nederland wordt sterk gestuurd vanuit de visie: Nederland Kennisland. Als Nederland zouden wij sterk zijn en moeten blijven in het ontwikkelen en benutten van kennis. Er gaan enorme budgetten naar zogenaamde kennisvalorisatie: het tot waarde (economisch en maatschappelijk) brengen van kennis voortkomend uit fundamenteel en toegepast onderzoek van universiteiten, researchinstellingen en R&D afdelingen van bedrijven. Maar kunnen we hiermee onze economische en sociale welvaart vasthouden? Ik heb zo mijn vraagtekens.
Kennisland
Hoe lang kunnen wij als land nog voorop lopen in kennis en kennisontwikkeling als er in China meer hoogbegaafden worden geboren dan er in Nederland mensen worden geboren (zie: S(h)ift Happens)? En hoe lang kun je voorop lopen als alle kennis, ook van universiteiten en onderzoeksinstellingen steeds makkelijker toegankelijk en doorzoekbaar worden via het digitale net? Hoeveel voorsprong geeft kennis nog in deze nieuwe wereld?
Kernkracht samenwerken
Als je door de geschiedenis heen kijkt zie je dat Nederland zijn economische en sociale welvaart niet zo zeer te danken heeft aan kennis, maar vooral aan lef, handelsgeest en het vermogen om samen te werken over de hele wereld. De Nederlanders trokken er op uit over onbekende zeeën en waren in staat om langdurige handelsrelaties aan te gaan met vreemde volken. En dit heeft ons geen windeieren gelegd.
Op bezoek in Shanghai dit voorjaar met een grote groep ondernemers, vertelde een chinees mij dat hij graag samenwerkte met Nederlanders, omdat hij het gevoel had dat wij werkelijk proberen om met hen samen te werken. Hij ervoer dat met name in een stukje respect naar hem en het zoeken van werkelijke win-win in plaats van het enkel uitbuiten van de goedkope arbeidskracht van de chinezen. En ik denk dat hierin onze werkelijke kernkracht ligt, die wij als Nederland veel meer zouden moeten doorontwikkelen en tot ‘handelsmerk’ maken.
Samenwerkland
Goed samenwerken, zowel binnen bedrijven, als tussen bedrijven, als tussen verschillende landen is iets wat niet gemakkelijk te kopiëren is, niet met technologie en niet door af te kijken. En het is iets dat wij in principe al aardig in de vingers hebben, mits wij ons kunnen ontworstelen aan de huidige tendensen van eigenbelang, angst en hebzucht. Wanneer wij in staat zijn om te redeneren vanuit het leveren van toegevoegde waarde naar de ander (of dat nu een collega, een klant, een ander bedrijf of de omgeving is), en op zoek gaan naar de ander die dit waardeert en dus beloond, kunnen wij op een duurzame manier economie bedrijven die ons nog veel welvaart en weinig concurrentie op gaat leveren.
Vandaag beginnen
Maar hoe pak je dat aan? Hoe kun je innovatie stimuleren op samenwerken? Volgens mij heel simpel. Leer bedrijven hoe zij vanuit gelijkwaardigheid en respect samenwerken aan een eerlijke ruilrelatie binnen en buiten het bedrijf. En leer ze redeneren vanuit duurzame principes, waarin effecten en intentie belangrijk zijn. Dit start met een interne discussie over wat je als bedrijf wilt betekenen voor de ander, hoe je dit samen kunt realiseren en wie de ‘ander’ is die hiervoor werkelijk een tegenwaarde over heeft. Dus een inside-out-marktbenadering. Kaj Morel heeft in zijn boek “Identiteitsmarketing” hier al een mooie voorzet voor ontwikkeld en een paar goede voorbeelden uitgewerkt. Kijk ook eens op www.identiteitsmarketing.nl. Volgende blog hierover meer.
Innovatiebeleid in Nederland
En natuurlijk is het stimuleren van kennis en kennisontwikkeling vanuit de overheid ook belangrijk, kijk bijvoorbeeld maar naar de doorbraak op de TU Twente om uit afvalstromen biobrandstof te kunnen maken. Overigens een mooi voorbeeld van win-win voor iedereen, er lijken geen verliezers te zijn.
Maar zet als overheid ook in op het stimuleren van innovatie vanuit een visie van Nederland Samenwerkland. Hiermee kunnen we laten zien dat ons kleine Nederland nog steeds groot is in de wereld van economische én sociale welvaart.
Dit begint in mijn beleving in het MKB. MKB ondernemers zijn beter en sneller in staat om deze competentie door te ontwikkelen, dan grote logge organisaties. Deels omdat het in hun natuur zit, deels omdat zij minder geremd worden door oude structuren en systemen. Dus meer dan ooit geloof ik dat het kabinet zijn innovatiebeleid zou moeten focussen op het MKB. Hoe lastig het ook is om deze doelgroep goed en adequaat te benaderen. En dus niet Syntens afschaffen (staat in het nieuwe regeerakkoord), maar Syntens inzetten om Nederland Samenwerkland op MKB niveau te versterken en op internationaal niveau uit te bouwen. Ik weet zeker dat wij, kaaskoppen, dat als land kunnen!
Ik ga er voor, wie doet er mee?
Tags: betekenisvol, innovatiebeleid, kennisland, Nederland, samenwerken, samenwerkland, Syntens, waardenvol ondernemen, welvaart
Beste Caroline, een hoop dingen die je beschrijft zijn goed, en deel ik. Een paar zaken zou ik wat scherper willen neerzetten. Je hebt het ook over een kennisland, en ik ben het het met je eens dat kennis -liever spreek ik over informatie, kennis is meer dan informatie- geen USP meer is. Dus spreken over een ‘kennismaatschappij’ is wat mij betreft ouderwerts. Dat is ook de reden waarom mijn visie is, om aan een ‘innovatiemaatschappij’ te gaan werken. De rol voor creatief ondernemerschap is daarin groot. Dat werkt alleen als de huidige kennisinfrastructuur -ik doel vooral op TNO e.d.- zich sterk gaat herorienteren, en we een level-playing field creeeren.
Google nog eens even op “hybride organisaties” en “cie cohen”. En kijk naar:
http://wdeheij.blogspot.com/p/innovatie.html
Wouter, dank je wel voor je aanscherping en verwijzingen. Ik ga er in duiken!
Caroline