Warmte, Wifi en Wel-Zijn

Filed in nieuwe tijd, slimmer werken by on 22 november 2012 0 Comments

In het kader van de verkiezing Slimste bedrijf van Nederland ben ik gevraagd om een eigen portret te maken van één van de genomineerden van dit jaar: Lable BV. Lable levert verandering in de vorm van prachtige software voor zorgprofessionals: verzorgenden en verpleegkundigen. Ze zien zichzelf niet als communicatie- of softwareleveranciers maar als digitale organisatieontwikkelaars.

Thuisgevoel

Het eerste wat mij opvalt als ik bij Lable binnenkom is de hartelijkheid waar mee ik word ontvangen en de enorme open ruimte waar gewerkt wordt. Ik voel mij meteen thuis en kies mijn favoriete plek: aan de grote tafel, waar we later ook lunchen. Wat heerlijk om hier nu te mogen zijn. Ik had Michiel, één van de oprichters al ontmoet bij het voormalige Kenniscentrum Sociale Innovatie van Stenden en was toen al onder de indruk van zijn verhaal. Vervolgens kwam ik hem weer tegen bij het initiatief Coöperatie 21e eeuw en wist dat ik Lable wilde nomineren voor de verkiezing Slimste Bedrijf van NL. Deze mensen begrijpen niet alleen dat mensen het allerbelangrijkste zijn, maar weten dit ook vorm te geven in hun werk en in hun eigen manier van werken en organiseren.

Passie voor mensen

Met passie vertelt Michiel hoe zij zich werkelijk verdiepen in hun klanten, de medewerkers van hun klanten en de klanten van hun klanten. Ze doen veel werk voor de zorgsector en verdiepen zich hierin door af en toe stage te lopen, met deelname aan commissies bij de klant, door met elkaar ervaringen uit te wisselen en door het volgen en organiseren van kennisuitwisseling met experts uit het vakgebied van de klant. Michiel legt mij uit hoe dementie werkt en waar de problemen ontstaan. Hij vertelt dit met zoveel vuur en enthousiasme dat ik het gevoel heb dat ik met een medewerker uit een verzorgingshuis praat in plaats van iemand die software ontwikkelt.

Wel-Zijn

Het werk komt Lable gewoon aanwaaien, maar ze nemen niet alles aan. Elke opdracht wordt getoetst aan drie belangrijke criteria:

  • Heeft de opdracht maatschappelijke relevantie?
  • Mogen we het probleem bij de bron aanpakken?
  • En is er ruimte om ons werkelijk te verdiepen in de gebruikers?

Alleen dan willen zij hun talenten inzetten om de wereld van hun klant eenvoudiger en plezieriger te maken. Dit is wie zij (wel-) willen Zijn.

Ik vraag aan Jurriaan waarom hij hier werkt. Hij vertelt mij dat stage lopen en het mogen verdiepen in de klant hem blij maakt. “Mijn wereld van multimedia verbinden met de wereld van de gebruikers bij de klant en dan de echte oplossing vinden waar iedereen blij mee is, daar doe ik het voor. ”

De afwas als sociaal moment

Maar niet alleen buiten bij de klant is er aandacht voor mensen en kwaliteit. Dat zie en voel je ook hier binnen. Een mooi voorbeeld is de afwas.
Bij Lable hebben ze geen vaatwasser. En die komt er ook niet, als het aan Michiel ligt. Na de lunch doen twee mensen samen de afwas. Het ideale moment om even bij te praten en je in elkaar te verdiepen. Toen Michiel een week verzuimd had om te helpen, hadden collega’s bedacht dat het misschien toch handig was om een lijstje op te hangen waarop je kon aangeven, wanneer je had afgewassen. Zo werd zichtbaar wie verzaakte. Nee, zei Michiel. Zo ontstaan goed bedoelde systemen, die uitlopen op controle en dat willen we niet. Ik wil dat jullie mij aanspreken als ik verzaak. Zo blijven we in gesprek en stemmen we af. Gelukkig werd dit herkend en gedeeld, maar het laat zien hoe scherp je moet zijn en blijven om niet in oude patronen te stappen.

Als ik na de lunch vertrek roept Martin mij nog na: “als je nog eens in de buurt bent, ben je van harte welkom. We hebben hier altijd warmte en wifi.”

En wil ík er wel-Zijn!

Voor meer informatie over de verkiezing Slimste bedrijf van Nederland en de Energiedag van de MKB Krachtcentrale, zie: www.mkbkrachtcentrale.nl

Tags: , , , ,

Geef een reactie